Ann, Liselotte, Lena, Helen och Therese

Damkommittén

Damkommitténs ambition är att få klubbens damer att komma samman, för att gemensamt uppleva golfens alla positiva sidor. Alla damer: gamla, unga, vana, nybörjare  … ja alla som vill träffas och spela golf tillsammans är välkomna att deltaga! Vi har som mål att engagera många damer i vår verksamhet, som ni kan läsa om här nedan. Extra kul tycker vi det är, om du som är nybörjare, sällanspelare eller höghandikappad dyker upp och är med på våra golftävlingar mm. På tisdagstävlingarna kan man delta utom tävlan, om man bara vill ha golfsällskap! Något du undrar över? – ta kontakt med någon i kommittén! Kom och var med DU också!

Aktuellt från Damkommittén 2024

Nu är spelschemat för Ladies Tour klart!

Ladies Tour
Tävlingen arrangeras av Västergötlands Golfförbund och består av 5  deltävlingar (5 olika banor enligt turordning) där man kan samla poäng till Order of Merit. De tre bästa resultaten räknas. Men det är priser på varje deltävling, så man kan vara med på bara en av tävlingarna om man vill det. Tävlingen är öppen för alla damer över 18 år. Var och en anmäler sig individuellt till respektive klubb eller på Min golf (golf.se). Ta gärna kontakt med varandra för samordning av resa! I år blir det: 5/5 Billingens GK, 2/6 Marks GK, 16/6 Töreboda GK, 31/8 Kinds GK, 15/9 Ekarnas GK.

Old Ladies
Ekarnas damer 60år eller äldre har möjlighet att delta. Tävlingarna går över 13 ronder , en gång på varje bana i Skaraborg, där de åtta bästa räknas efter ett poängsystem. Anmälan görs individuellt till respektive klubb eller på Min golf (golf.se) , kontaktpersoner för Ekarna är Christina Svensdotter och Britt-Marie Håkansson. På klubben finns en pärm med mer info – de har numera också info under en egen flik!

Damcupen
Samtliga anmälda damer delas upp i två jämna grupper (A- respektive B-klass) före lottning. Varje rond skall vara färdigspelad till uppsatt datum. Matchspel. Regler finns i vår pärm.

Parcupen
Spelas i en klass upp till 19 par därefter delas det upp i A- och B-klass. Greensome / matchspel. Regler finns i vår pärm. Endast damer som får deltaga.

Tisdagstävlingar
Gäller för DamEkarnas medlemmar med hcp högst 42,2, övriga damgolfare kan delta utan tävlan. Du som vill ha social samvaro med enbart spel (inte tävling) är också välkommen – Vi brukar börja i  mars/april och håller på till mitten av september (med uppehåll i juli). Lite olika tävlingsformer, så se spelprogram för info. (Går att ladda ner under ”Bilagor” ).  Man kan vara med hur många (eller hur få) tisdagar som helst, alla är separata tävlingar! På hösten när det börjar bli mörkt, blir det 14 hål istället för 18 hål, som gäller.

Birdieträdet
En tävling i tävlingen. Du kan sätta upp din ”birdie” från resultatet i samtliga singel-Tisdagstävlingar och vår Damsvingen-tävling . Självklart ska också HIO/ Eagle sättas upp som ”birdie” på trädet.

Seriespel
Damerna har i år tre lag i Västergötlands seriespel 2024:  D50, D60 och D70.  Lagen spelar i en grupp med 4-5 andra lag, där de två bästa i varje grupp går vidare till finalspel. Spelformen är singeltävling slagspel (du måste håla ut ) . En omgång spel sker på varje klubbs bana, där lagscoren räknas ihop. Lagresultatet är brutto, men i varje omgång delas dessutom några nettopriser (hcp) ut.  Vill du veta mer – kontakta Kristina Domeij, Karin Lundborg eller Karin Forsblad-Månsson.

Damsvingen
Damsvingen är vår trevliga Damtävling, där man kan vinna sååå många och trevliga priser  (- vi har ett gott gäng företagare som sponsrar oss!)  Missa inte denna tävling!! Den ska gå som planerat – 17 augusti i år !

Mer information och senaste uppdateringarna finns i vår pärm (DAM) som står på kansliet vid  entrén.

Damkommittén

Lena Karlsson (ordf.) – 0722 45 76 10

• Therese Bonander Persson – 0706 47 90 54
  • Liselotte Egerzon – 0705 87 67 01
  • Annika Andersson
  • Inger Fredriksson

Meddelande

till damkommittén kan skickas på mailadressen info@ekarnasgk.se

Bilagor

Här hittar du bilagor att öppna/ladda ned till din dator eller smartphone.

Tisdagsgolf 2024 – Här finns datum och spelform för 2024

EKARNAS GK
Balders väg 12
467 31 GRÄSTORP
Tel kansli fr.o.m. 26 okt 2020 kl 9-15 vardagar: 0514-120 60
Mail: info@ekarnasgk.se
Bankgiro: 367-7713.
Swishnummer: 123 476 32 49
OM KLUBBEN
Det vi är mest stolta över är givetvis vår bana. Inte särdeles lång och svår, men med en kvalitet på greener och fairways som fått mycket lovord de senaste åren. Vår banpersonal lyckas varje år överträffa våra förväntningar.

info@ekarnasgk.se
Vi försöker hålla hemsidan uppdaterad med den senaste informationen, men om ni har frågor eller åsikter - tveka inte att kontakta oss! Vi ser fram emot att svara på era frågor.